با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - نسخهی قابل چاپ +- انجمن سینما کلاسیک (http://cinemaclassic.ir) +-- انجمن: سالن دوبلاژ ایران (/Forum-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%98-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86) +--- انجمن: گویندگان و دوبلورها (/Forum-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7) +--- موضوع: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک (/Thread-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%AC-%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%DA%A9) صفحهها: 1 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - برو بیکر - ۱۱-۳-۱۳۹۵ ۰۹:۵۰ عصر با ایرج رضایی در سینما کلاسیک
در تاریخ دوبله ایران نامهایی هستند که هرگز فراموش نمی شوند. اگر چه بسیاری ایرج رضایی را معاون کلانترش و ارتش سری اش می شناسند اما فراموش نکنیم که این استاد عزیز نقشهای ماندگار دیگری نیز دارد که در تاریخ دوبلاژ ایران برای همیشه ماندگار خواهد ماند. در کنار نقش آفرینیهایش باید گفت که ایرج رضایی یک مدیر دوبلاژ نفوذ ناپذیری بود. او در فیلمهایی که مدیریت دوبلاژش را بعهده می گرفت با کسی تعارف نداشت. نمونه بارزش را در تاپیک خاطرات گویندگان درباره فیلم مرز و ماجرای گویندگی بجای سعید راد را برای دوستان نقل کردیم. بعد از ساخت مستند پرتره آقا جلال و مستر رابرت و کنسل شدن ساخت پرتره جناب والی زاده سایت سینما کلاسیک به آقای توکلی پیشنهاد ساخت مستند پرتره ایرج رضایی را می دهد( این موضوع را قبلا در تاپیک آقا جلال و مستر رابرت به اطلاع دوستان رسانده بودیم). دیروز مطلع شدیم که پروژه ساخت این مستند مورد موافقت ریاست شبکه مستند صدا و سیما و شخص ایرج رضایی قرار گرفته است. اینکه چرا در بین خیل گویندگان پیشکسوت ایرج رضایی پیشنهاد شده است دلایل متعددی دارد که مفصلا در پیام خصوصی برای اعضای سایت خواهیم گفت. با توجه به قطعیت یافتن این پروژه بر این شدیم که این تاپیک را در اینجا ایجاد نمائیم تا دوستان آنچه را که درباره ایرج رضایی و نقش گوئیهای شاخص او می دانند را برای کمک به روند ساخت این مستند در اینجا با سایر اعضا به اشتراک بگذارند. همانطور که قبلا هم عرض شد سایت سینما کلاسیک بدون هیچ چشمداشتی از هر کوششی برای معرفی گویندگان به مردم مضایقه نخواهد کرد. در اینمورد به خصوص هم قبل از قطعیت یافتن این پروژه به جناب ابوالفضل توکلی قول همکاری دادیم. لذا از دوستان عزیز و بویژه اعضای کارگروه دوبله سایت تقاضا دارم تا این تاپیک را برای استفاده در مستند پربار و کامل نمایند. قطعا بعد از این با برقراری ارتباط با این گوینده بزرگ کلیه خبرهای مربوط به ایشان بجای پراکنده شدن در سایر موضوعات در همین تاپیک دنبال خواهد شد. امیدوارم زنگ اول را منصور عزیز هر چه سریعتر با پرداختن به بیوگرافی ایشان بصدا درآورند و از دوستانی مانند جیسون بورن و سعید عزیز هم تقاضامندم در خصوص ساخت یک کلیپ از گویندگیهای شاخص ایرج رضایی جهت ارسال به شبکه مستند ما را یاری کنند. دوستان می توانند سکانسهای مورد نظر خود را مانند گذشته در این تاپیک: http://cinemaclassic.ir/Thread-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA%D8%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%BE%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 پیشنهاد دهند . منتظر همکاری دوستان هستیم. RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - پدرام - ۱۶-۳-۱۳۹۵ ۱۱:۲۶ عصر جضور جناب آقای توکلی و مدیران شبکه مستند در منزل استاد ایرج رضایی RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - برو بیکر - ۱۷-۳-۱۳۹۵ ۱۱:۱۸ عصر دوستان گرامی نظر به آنکه مستند پرتره جناب ایرج رضایی در حال ساخت می باشد لذا دوستان طی دو روز آینده اگر نقش گویی بارزی از جناب ایرج رضایی در ذهن دارند لطفا پیشنهاد بدهند تا فیلم آنرا از طریق آرشیو دوستان بدست جناب توکلی (کارگردان مستند) برسانیم. قطعا استفاده از بهترین نقش گوئیهایی که در آن قابلیتهای استاد بواسطه فراز و فرود های دیالوگ با احساس بیان شده اند می تواند در معرفی ایشان به مخاطبین بیشتر موثر واقع گردد. پیشاپیش از همکاری دوستان سپاسگزاریم. RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - پدرام - ۱۸-۳-۱۳۹۵ ۱۲:۵۴ صبح جناب ایرج رضایی در فیلم های ایرانی گذر اکبر - قصه ماهان - حریص و سینه چاک به عنوان نویسنده و مدیر دوبلاژ حضور داشتن و در هر کدام از فیلم ها نقش هایی رو دوبله کردنند یک نکته جالبی که وجود داره گویندگی جناب رضایی در فیلم حریص به جای عزت اله رمضانی فر با همون تیپی است که در فیلم بوچ کسیدی و ساندس صحبت کردن تنها فیلمی هم که بازی کردن از فریاد تا ترور هستش که گویندگان این فیلم رو جناب ایرج معرفی کردنند RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - شهرزاد - ۱۸-۳-۱۳۹۵ ۰۳:۳۱ عصر قلی خان دزد بود. خان نبود ..... یادش بخیر .... سکانس که نبود، شاهکار بود ..... به آقای توکلی بگوئید حیف است اگر درباره ایرج رضایی مستند بسازند و در آن یادی از این سکانس زیبا که به مدد گویندگی ایشان ماندگار گردید نکنند. همچنین سریال پلیسی دریک که صدای ایشان چنان بر چهره عبوس دریک می نشست که آنرا برای ما باور پذیرتر نموده بود. شاید تاکید گویندگی جناب ایرج رضایی بجای دریک در این مستند به ابهام و اشتباه رسانه ها در خصوص گویندگی استاد پرویز بهرام بجای دریک پایان دهد!!!!!!! RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - برو بیکر - ۲۰-۳-۱۳۹۵ ۰۹:۰۳ عصر فیلمهای ایرانی که جناب پدرام اشاره کردند از کارهای شاخص ایرج رضایی هستند که بنظر من این فیلمها هم می تواند به آنها اضافه شود: 1- دیده بان 1367 2- پدربزرگ 1364 3- بازرس ویژه 1360 4- مرز 1360 فیلم های خارجی شاخصی که ایرج رضایی در آن متفاوت گویندگی نمودند: 1- بوچ کسیدی و ساندس (در تاپیک تحریف در دوبله منصور به نقش ایرج رضایی بطور کامل در این فیلم پرداخته اند) 2- پارتی 3- دو نخاله فراری 4-پسر جهنمی 5-محمد رسول الله 6- سریال خانه کوچک (که اخیرا از شبکه نمایش پخش گردید و ایرج رضایی یکی از گویندگان ثابت آن در تمام قسمتهای آن بودند) همچنین کلیپهای زیر از ایرج رضایی در دسترس می باشد: 1- پشت صحنه دوبله سریال رکس 2- پشت صحنه دوبله سریال درک 3- برنامه هنر دوبله 1387 4- کلیپ برنامه جادوی صدا (تکریم از ایرج رضایی) خوب البته کارتون معاون کلانتر هم که گل سرسبد کارهای ایرج رضایی ست. اما از همه آنها که بگذریم سالها پیش یک برنامه رادیویی جناب جلال مقامی برای رادیو آماده نمودند بنام سرزمین نور. برنامه ای که مورد توجه مقام رهبری نیز قرار گرفت و از عوامل و گویندگان این برنامه دعوت نمودند تا با ایشان دیدار داشته باشند. در این برنامه ایرج رضایی گویندگی بسیار بسیار متفاوتی داشتند. جناب ایرج رضایی باغ زیبایی در ارنگه کرج دارند و اوقات زیادی را در آنجا می گذرانند. (اغلب همکاران ایشان تاکنون بارها میهمان ایرج رضایی در ارنگه بوده اند) پخش قطعات روحانی و زیبای سرزمین نور و تلفیق آن با تصاویر گذر اوقات جناب ایرج رضایی در این باغ می تواند بخشی از پرتره ایشان باشد. قلی خان هم که شهرزاد محترم به آن اشاره کردند هم قطعا باید در فیلم استفاده شود. بنظر من که می تواند پرتره اصلا با همین دیالوگ شروع شود. و درست وقتی قلی خان میمیرد و نگاهش به افق خیره میشود با نگاه ایرج رضایی میکس شود و در پاسخ به دیالوگ مراد بیک (خسرو شکیبایی) که از او سوال می کند تو قلی خان هستی؟ تو قلی خانی؟ ایرج رضایی پاسخ دهد : من ایرج رضایی هستم ..... ضمنا ارتش سری هم فراموش نشود ........ از جناب پدرام خواهشمند است با توجه به عجله جناب توکلی در اولین مرحله در آرشیو خود جستجو کنند و هریک از قطعاتی که نام برده شد را اگر در دسترس دارند هر چه سریعتر بدست جناب توکلی برسانند. قطعا قطعات دیگری را نیز مجددا بدست ایشان خواهیم رساند. همچنین جیسون بورن عزیز نیز قطعاتی را در پیام خصوصی برای بنده ارسال نمودند که از ایشان نیز خواهشمندم آنرا در همین تاپیک برای اطلاع دوستان ارسال کنند تا تکرار مکررات نشود. RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - جیسون بورن - ۲۰-۳-۱۳۹۵ ۱۰:۲۶ عصر نقل قول:بعد از این صحنه هم می تونن از موسیقی عنوان بندی فیلم از فریاد تا ترور (یار دبستانی من) استفاده کنند. اسامی فیلم هایی که بنده برای بروبیکر عزیز ارسال کردم: 1- گروه لاوندر هیل (1951) 2- پارتی (1968) 3- دو مرد در شهر (1973) 4- عقرب (1973) 5- پدرخوانده 2 (1974) 6- ارتباط فرانسوی 2 (1975) 7- نخاله های هنگ بی جان (1975) 8- شکار شکارچی (1363) 9- سریال لبه تاریکی (1985) 10- سریال بازگشت شرلوک هولمز (1987) 11- هویت (1364) 12- وصل نیکان (1370) 13- جان سخت 3 (1995) 14- ارباب حلقه ها:یاران حلقه (2001) همچنین ایشان گویندگی متفاوتی به جای ایو مونتان در فیلم ژان دوفلور (1986) داشته اند. (دوستان اگر دوبله این فیلم را دارند ارسال کنند) RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - کاربر حذف شده13 - ۲۰-۳-۱۳۹۵ ۱۱:۳۹ عصر با سلام..
RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - اسپونز - ۲۲-۳-۱۳۹۵ ۱۲:۴۱ صبح یکی دیگه از انیمیشن های قدیمی که جناب رضایی صحبت کرده کارتون گربه گلونداک بود. RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - واتسون - ۲۲-۳-۱۳۹۵ ۰۲:۰۸ عصر با سلام چند مورد دیگر هم از هنر نمایی های استاد ایرج رضایی عبارتند از: در3 قسمت از سریال هرکول پوارو :رابطه مرموز در دهکده استایلز ، قاتل ABC و یک دو سگک کفشم را ببند در نقش پوارو صحبت کرده اند. در سریال مختار نامه به جای شخصیت محمد حنفیه در کارتون تن تن در نقش کاپیتان هادوک(تن تن و معبد خورشید) در سریال کارتونی مارکو پولو در نقش عموی مارکو در کارتون سند باد در نقش های مختلف در کارتون ماجراهای هوتسن پلوتس راهزن در نقش پلیس در سریال الیور تویست در نقش آقای گرینویگ در سریال پیک سحر قسمت اول به جای احمد قدکچیان در سریال پاییز صحرا به جای شخصیت آقای کوشکی و همچنین در فیلم های زیر گویندگی نموده اند: ماگنولیا 1999، جدال در تاسوکی 1365 ، مردی که می خواست سلطان باشد1975، موشکی به ماه 1967 ، سلام دالی 1969 ، آدلا هنوز شام نخورده 1978 ، قطار دنور و ریو گرانده 1952، نقطه عطف 1977 شب به خیر خانم کمپبل 1968 ، قول مردانه 1947 ، تهاجم 1975 ، نسل فاسد 1970، اشتباه 1966 ، پله فاتح 1987 ، عقابها فرود می آیند 1976 ، داستان توکیو 1953 ، بورسالینو 1970 ، دعوت به تیر اندازی 1964 ،روهاید 1961 ، بزرگترین داستان عالم 1965،برادران کارامازوف 1958، آقای کورک 1957 ، جودیت 1966 ، اسلحه کهنه 1975 ، مشعل 1984 ، سرزمین الماس 1980 ، فریاد بی گناه 1980 ، سومین مرد کوهستان 1959، یک سوار وافسانه شهر طلایی 1958 ، غریبه ها در شهر 1970، خانه اعداد 1955 ، گلگو 13 (1973)، بر باد رفته(دوبله اول) 1939 ، کلئوپاترا 1963 ، وقت ملاقات بیگانه ایم 1960 ،بعضی ها داغشو دوست دارند 1959 ، توبی تایلر 1960 ،همه گرگهای جوان 1960، جنگ سری هری فریگ 1968 ، مردانه بکش 1968 ،شمشیر سحر آمیز 1953،گوشه گیران آلتونا 1962 ، روزی روزگاری در غری 1968 ، برخورد کوتاه 1974 ، نبرد تانک ها 1965 ، چادر سرخ 1969 ، دانتون 1983 ، بیمار قلابی 1954 ، آلامو 1960، کولی تنها 1975 ، جلادان نیز می میرند 1943 ، خارطوم 1966 ، بچه رزماری 1968 ، اتللو 1955 ، ده سرخ پوست کوچولو 1974، جاگر نات 1974 ، محاکمه نورنبرگ 1961 ، دختری به نام تامیکو 1962 ، ده مرد رشید(دوبله دوم) 1951 ، پنجه طلایی 1964 ، کتاب آفرینش 1966 ، وداع با اسلحه (دوبله دوم) ، باراباس 1962 ، آسمانخراش جهنمی 1974 ، حمله به کشتی کویین مری 1966 ، دکتر ژیواگو 1965 ، داستان (قصه) عشق 1970، شکوه علفزار 1961 ، رم شهر بی دفاع1945 ، دست چپ خدا1955 RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - بن وید - ۲۳-۳-۱۳۹۵ ۱۱:۱۹ صبح سلام خدمت دوستان عزیز راده سربزیا در فیلم ماموریت غیرممکن 2 یکی دیگه از گویندگیهای ایشونه و مصاحبه ایشون با ناصر ممدوح در برنامه هنر دوبله یکی از دلنشین ترین مصاحبه های اون برنامه بود یک فایل صوتی میفرستم خدمت دوستان از گویندگی چنگیز جلیلوند و ایرج رضایی ، بسیار با این فایل صوتی خاطره دارم http://s7.picofile.com/file/8255447876/1D5D2_1.MP3.html RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - شهرزاد - ۲۳-۳-۱۳۹۵ ۰۶:۳۸ عصر امروز فیلم دره من چه سر سبز بود ساخته جان فورد از شبکه نمایش پخش شد. ایرج رضایی بجای آقای گریفید در نقش پدر روحانی گویندگی می کردند. بنظر من سکانسی که آقای گریفید در کلیسا خطابه می خواند و بدلیل شایعه هایی که درباره رابطه اش با آنگاراد مورگان کرده بودند تصمیم به خداحافظی با مردم دره می گیرد اقای ایرج رضایی گویندگی گیرایی می کنند. من فکر نمی کنم اینکه اسامی فیلمهایی که اقای رضایی گویندگی کردند را به اقای توکلی بدهیم مشکلی را حل کندو بنظر من اگر کسی این فیلمها را دیده باشد به سکانسی که در آن گوینده را به چالش می کشد اشاره بشه خیلی بهتره. چون معلوم نیست اقای توکلی کدام سکانس را انتخاب می کنند. از طرفی هم بعید است ایشان همه این فیلمها را ببینند. اما اگر در این فیلمها چند سکانس چالش دار انتخاب شود خیلی بهتره. بنظر من بهتر است بجای اینکه اسامی این فیلمها و یا خود فیلمها را به آقای توکلی بدهید مانند آقای منانی و مقامی و والی زاده یک کلیپ که شامل کارهای شاخص آقای رضایی باشه به ایشان تحویل شود، هم کار ایشان راحت تر می شود و هم مطمئن می شویم بهترین قسمتهای فیلم در مستند بکار گرفته می شود. RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - کاربر حذف شده15 - ۲۵-۳-۱۳۹۵ ۱۰:۵۳ عصر کانال تلگرام شبکه مستند هم با فرستادن پست هایی در دوشنبه 24 خرداد آغاز ساخت مستند پرتره استاد ایرج رضایی را به آگاهی مخاطبان خود رساند "امروز مستند پرتره استاد ایرج رضایی پیشکسوت دوبله در زادگاهش روستای ارنگه کلید خورد" "مستند پرتره استاد ایرج رضایی پیشکسوت دوبله به كارگردانى ابوالفضل توكلى كليد خورد،، محصول شبكه مستند" RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - کاربر حذف شده2 - ۲۶-۳-۱۳۹۵ ۱۲:۵۱ عصر با اجازه بزرگترها دیروز ساعت 7 بعدازظهر یهویی دستم رفت روی شبکه آی فیلم خودمون. یه سریالی داشت پخش میشد که مال سال 1373 بود ولی راستش من تا حالا این سریال را ندیده بودند و در موردش هیچی هم نشنیده بودم. تنها چیزیکه گوشهای منو تو این سریال تیز کرد صدای آقای ایرج رضایی بود و که چپ و راست بجای چندتا هنرپیشه شنیده میشد. تا اینکه وقتی سریال تموم شد دیدم آخرش نوشته سرپرست گویندگان ایرج رضایی. اسم سریال نبردی دیگر بود. موضوع سریال درباره وضعیت اسرای ایرانی در اردوگاههای عراق بود. سریال خیلی ضعیفی بود اما جالب این بود که دوبله شده بود. آقای ایرج رضایی بجای فرمانده اردوگاه و همچنین بجای یکی از اسرای پیرمرد بسیجی صحبت کرده است. همچنین هر چند دقیقه یکبار صدای ایشان را بجای یکی از هنرپیشه های فرعی با یک دیالوگ کوتاه می شنیدم . (جالب بود یک دیالوگ بجای یکنفر با تیپ معاون کلانتری هم صحبت کردند). در این سریال من صدای آقای جلال مقامی و حسین عرفانی را هم شنیدم اما بقیه رو شرمنده نشناختم. من در کارنامه کارهای اقای ایرج رضایی ندیدم کسی به این سریال اشاره کرده باشه. این سریال هر روز ساعت 19 از شبکه آی فیلم پخش میشه و کسانیکه صداها را می شناسند می توانند از این فرصت استفاده کنند و اسامی گوینده هاش رو بنویسند. RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - کاربر حذف شده15 - ۱-۴-۱۳۹۵ ۱۲:۴۹ صبح برگرفته از کانال تلگرام شبکه مستند سیمای جمهوری اسلامی ایران محمد مصطفی زاده، ایرج رضائی و ابوالفضل توکلی (کارگردان) مستند پرتره استاد ایرج رضایی استودیو طنین مهر آوا، ساند فیلم سابق RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - شهرزاد - ۲-۴-۱۳۹۵ ۰۵:۲۹ عصر اینطور که از شواهد پیداست کار مستند پرتره جناب ایرج رضایی با سرعت در حال ساخت است. من پیشنهاد می کنم در خصوص نام این مستند اعضای سایت نظر بدهند. راستش همانطور که بقیه اعضا در مورد پرتره استاد مقامی گفتند منهم از انتخاب نام آقا جلال و مستر رابرت زیاد خوشم نیامد و بنظرم جناب توکلی نام سخیفی برای آن انتخاب نمودند. (نمیدانم تا حالا چند نفر این موضوع را به آقای توکلی گفته اند) انتخاب نام روزگار بهروز برای پرتره جناب بهروز رضوی نام خوبی بود. بنظر من آقای توکلی می توانستند همین روند را برای سایر مستند پرتره های خود انتخاب نمایند و از اسم روزگار برای خود یک برند می ساختند. یعنی بعد از روزگار بهروز از اسم روزگار جلال و روزگار ایرج استفاده می کردند. هر چند هنوز هم دیر نشده است. در هر حال اگر جناب بروبیکر فکر می کنند نظرات ما در انتخاب نام مستندهای جناب توکلی موثر است اعلام کنند تا همه اعضا با هم همفکری کنند تا نامی در خور و شان استاد ایرج رضایی برای مستندشان انتخاب شود. اما اگر مدیران فکر می کنند این نام از قبل تعیین شده است و یا نظر ما تاثیری بر این موضوع ندارد اعلام فرمایند تا وقت خود را جهت انتخاب یک نام مناسب بیهوده هدر ندهیم. امیدوارم همان پیشرفتی که در مستند دوم جناب توکلی از آقای مقامی نسبت به آقای رضوی شاهد بودیم با توجه به کسب تجربیات، پیشرفت قابل ملاحظه ای در ساخت مستند سوم پرتره ایشان در خصوص اقای ایرج رضایی مشاهده گردد. RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - کاربر حذف شده10 - ۴-۴-۱۳۹۵ ۰۱:۲۲ صبح اگر عزیزان نقد این حقیر ، در خصوص مستند پرتره جناب توکلی از استاد جلال مقامی را خوانده باشند بیاد خواهند داشت که بنده ابتدا در خصوص استانداردهای یک مستند پرتره توضیحاتی را نوشته بودم. اگر خاطرتان باشد در آنجا به این مسئله اشاره شده بود که در ساختن یک مستند پرتره فرض بر آن است که بینندگان فیلم از حداقل اطلاعات درباره سوژه مورد نظر پرتره برخوردار هستند. در مستند پرتره ما چیزی به اسم قهرمان پروری یا معرفی سوژه مورد نظر را نداریم. که اگر قرار بر معرفی باشد دیگر نامش پرتره نمی شود، می شود بیوگرافی. حال یک سوال برای من پیش آمده است و آن اینکه فکر می کنید چند درصد از مردم آقای ایرج رضایی را می شناسند؟ در پرتره جناب مقامی آقای توکلی یک پوئن بزرگ داشتند. و آن آشنایی مردم با نام و چهره جلال مقامی بود. کمتر کسی را در بین مردم می شناسیم که او را بخاطر نیاورد. از پیر و جوان گرفته تا محصل و دانشجو ایشان را می شناسند. حال شاید برخی از مردم عادی نمی دانستند که هنر اصلی استاد دوبله و گویندگی بجای بزرگانی چون رابرت رد فورد بوده است اما حداقلش این بود که به یمن یکی از برنامه های پر بیننده دهه شصت و هفتاد بنام دیدنی ها همه او را بیاد داشتند. بنابر این نیازی نبود که او در مقابل دوربین بنشیند و بگوید من جلال مقامی هستم. اما در خصوص ایرج رضایی آقای توکلی در همان ابتدای کار با یک چالش بزرگ روبرو هستند. ایشان باید تمام تلاش و ابتکار خود را نه در 10 دقیقه ابتدایی فیلم بلکه در همان پنج دقیقه ابتدایی فیلم بکار ببندند تا آقای رضایی را معرفی کنند. بنظر من بینندگان پرتره ایرج رضایی را می توان به سه گروه تقسیم نمود: 1 - کسانیکه کاملا با نام و هنر و صدای آقای ایرج رضایی آشنا هستند. 2 - کسانیکه با صدای آقای ایرج رضایی کاملا آشنا هستند اما نام او را تا کنون نشنیده اند. 3 - کسانیکه نه با نام ایرج رضایی آشنا هستند و نه با هنر و صدای او. با گروه سوم کاری ندارم و این مستند برای این گروه اصلا جذابیت ندارد (زیرا همچنان تاکید می کنم که مستند پرتره برای کسانی ساخته می شود که اطلاعات ابتدایی را از سوژه داشته باشند) تکلیف ما با گروه اول هم که مشخص است . قطعا گروه اول در انتظار ساخت این مستند هستند و آنرا با اشتیاق تمام به نظاره می نشینند. اما من با یقین می توانم بگویم اغلب مردم در گروه دوم قرار می گیرند. کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که صدای ایرج رضایی را نشنیده باشد. اما اغلب مردم نمی دانند که صاحب این صدا ، نامش ایرج رضایی ست. پس می توان نتیجه گرفت که انتخاب ایرج رضایی بعنوان سوژه مستند انتخاب اشتباهی نیست مشروط برآنکه در همان ابتدای فیلم کارگردان بتواند مخاطبین گروه دوم خود را راضی کند تا بلافاصله به گروه اول بپیوندند. در چنین صورتی مخاطب تا پایان مستند پای گیرنده خود می نشیند و کانال تلویزیون را عوض نمی کند. بنابراین امیدوارم جناب توکلی برای پنج دقیقه ابتدای فیلم خود برنامه مقبولی را ارائه دهد. زیرا این پنج دقیقه به اندازه پنجاه دقیقه فیلم مهم است. در مستند جناب مقامی کلیپهای دوبله در اواسط و برخی هم در اواخر فیلم پخش گردید. این موضوع کاملا منطقی بود. زیرا اغلب تماشاگران هنر او را می دانستند. بسیاری از مردم از کودکی با صدای او انس گرفته بودند. اما امیدوارم جناب توکلی این موضوع را در نظر بگیرند که در خصوص آقای رضایی نمی توانند چنین کاری کنند و کلیپهای دوبله در اواسط یا پایان مستند پخش نمایند.ایشان باید در همان دقایق ابتدایی مستند سه الی چهار کلیپ از گویندگیهای مشهور جناب ایرج رضایی را به نمایش بگذارند تا مخاطب گروه دوم بلافاصله با تعجب با خود بگوید پس صاحب این صدایی که سالها بجای شخصیتهای مختلف شنیده ام نامش ایرج رضایی بوده است. اگر چنین امری محقق شود می توان امیدوار بود که مستند پر مخاطب خواهد بود. من به سلیقه اعضای این سایت در خصوص گویندگیهای شاخص بشدت اعتقاد دارم. امیدوارم جناب توکلی در انتخاب قطعات مورد نظر با اعضای سایت مشورت کرده باشند. من هم به این موضوع اعتقاد دارم که صرف اشاره به گویندگی ایرج رضایی در فیلم فرضا بوچ کسیدی و ساندانس کید نمی تواند کافی باشد. اینکه چه قطعه ای از فیلم انتخاب شود که توانائیهای استاد را به رخ بیننده بکشد به مراتب بسیار مهم تر است. برای جناب توکلی آرزوی موفقیت می کنم و از اینکه سایت سینما کلاسیک هم در ساخت چنین مستندهایی نقش دارد و با کارگردان همکاری می کند بسیار خرسندم. RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - برو بیکر - ۸-۴-۱۳۹۵ ۱۲:۳۱ صبح ضمن تشکر از نکته هایی که مسعود عزیز ارسال نمودند، شخصا اعتقاد دارم جناب توکلی به کار خود مسلط هستند و احتمالا پرتره خوبی از جناب ایرج رضایی به تصویر خواهند کشید. ایشان فرد متواضعی هستند و همین می تواند یکی از عاملهای موفقیتشان باشد.(عاملی که بسیاری از هنرمندان از آن بی بهره هستند) در ادامه ساخت پرتره جناب ایرج رضایی روز چهارشنبه نهم تیر ماه فیلمبرداری لوکیشنهای دیگری از پرتره در ارنگه ادامه پیدا خواهد نمود.طی تماسی که با جناب توکلی داشتم ایشان ضمن دعوت از جناب مقامی بخشهای دیگری از مستند خود را فردا فیلمبرداری می کنند. لذا روز چهارشنبه به اتفاق استاد به ویلای جناب رضایی خواهیم رفت تا ضمن ملاقات دو استاد با یکدیگر، ارادت اعضای سایت سینما کلاسیک را به این دو پیشکسوت بزرگ دوبله ابلاغ نمائیم. همچنین رونوشتی از پست منصور عزیز را به ایشان خواهیم داد تا بدانند علاقمندان به دوبله تا چه اندازه به ایشان علاقمندند.سعی می کنم در صورت موافقت جناب توکلی تصاویری از پشت صحنه فیلمبرداری را برای دوستان در همان شب ارسال نمایم. همچنین بعد از تحویل بیوگرافی که منصور عزیز زحمت کشیدند اگر جناب رضایی پیامی برای دوستان داشتند آنرا به اعضا ابلاغ خواهیم نمود. RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - منصور - ۸-۴-۱۳۹۵ ۰۷:۱۸ صبح بروبیکر عزیز گفتند اگر دوستان سوالی از جناب ایرج رضائی دارند مطرح کنند تا از ایشان پرسیده شود. این سوالها ذهن من میرسد 1- آیا ایشان با ابوالقاسم رضائی (از پیشکسوتان دوبله و بانیان دوبله در ایران) نسبتی دارند؟ چه خاطره ای از ایشان دارند 2- کارنامه فعالیت ایشان نشان میدهد کمتر با آقایان علی کسمائی ، احمد رسول زاده و سعید شرافت کار کرده اند. چرا؟ 3- چرا فعالیت در سینما را بطور جدی دنبال نکردند ؟ (از بازیگری بگیرید تا دستیاری کارگردان و فیلمنامه نویسی) و چرا هرگز در تلویزیون و فیلمها و سریالهای تلویزیونی جلو دوربین نرفتند و برای یک سریال تلویزیونی فیلمنامه ننوشتند؟ 4- ارتباط ایشان با آقایان ایرج ناظریان (که در فیلمهای بسیاری در کنار هم بوده اند) چگونه بوده است و چه خاطره ای از ایشان و مرحوم حسن عباسی و کاووس دوستدار دارند 5- شعر شیرازی که ایشان در فیلم بوچ کاسیدی بجای استارتر مارتین خواندند از خود ایشان و فی البداهه بود یا از طرف مدیر دوبلاژ بشکل آماده در اختیار ایشان گذاشته شده بود؟ (یه قالی گوشه چمن تازه شکفته ، نه دستم بش میرسه نه خوش می افته .... مستوم مستوم ، مستوم...) 6- با وجود قدرت تیپ سازی فوق العاده ، چرا از ایشان در فیلمهای مشهور کمدی تاریخ سینما خیلی کمتر استفاده شده است تا جائی که ایشان مجبور شده اند تیپ سازیها را بیشتر در فیلمهای جدی و اشخاص جدی بکار گیرند. 7- ایشان قبل از دوبله کارمند بانک بوده اند. آیا پس از دوبله هم به این کار اشتغال داشتند و یا اینکه مثل والی زاده (بدون بازنشستگی) آنرا رها کردند؟ و .... (اولین سوالم این بود که ایشان در اولین گام ، وسط شعر و شعرخوانی برادران دوستدار و گوینده ها چکار میکردند که منجر به ورود ایشان به دوبله شد ، که بروبیکر عزیز ظاهرا آنرا از جناب مقامی پرسیده و ایشان اشاره کرده بودند که در آن جلسه ایشان هم حضور داشته اند و قصه از اینقرار بوده که منوچهر نوذری در بانک ایرانیان (ملت) که رضائی کارمند آنجا بوده حساب سپرده داشته و یک روز که نوذری و مقامی به بانک مراجعه میکنند ، رضائی به دوبله و گویندگی اظهار علاقه میکند و بدین ترتیب با وساطت نوذری (که رفت و آمد خانوادگی و صمیمانه با برادران دوستدار داشته ) به جمع آنها راه می یابد.... این نکته به بیوگرافی جناب رضائی بشکل مختصر اضافه شد) RE: با ایرج رضایی در سینما کلاسیک - رهگذر بی نشان - ۸-۴-۱۳۹۵ ۱۱:۲۷ صبح یک فایل صوتی میفرستم خدمت دوستان از گویندگی چنگیز جلیلوند و ایرج رضایی ، بسیار با این فایل صوتی خاطره دارم http://s7.picofile.com/file/8255447876/1D5D2_1.MP3.html با عرض معذرت: این کلیپ مربوط به کدام فیلم هست؟؟؟ ممنونم! |