انجمن سینما کلاسیک
سینمای گانگستری - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن سینما کلاسیک (http://cinemaclassic.ir)
+-- انجمن: سالن سینمای کلاسیک (/Forum-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%DA%A9)
+--- انجمن: گونه (ژانر) های مختلف در سینمای کلاسیک (/Forum-%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B1-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%DA%A9)
+--- موضوع: سینمای گانگستری (/Thread-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C)



سینمای گانگستری - بولیت - ۸-۱۱-۱۳۹۴ ۰۸:۵۶ عصر

بررسی پیدایش سینمای گانگستری و اوج گیری این سینما و معرفی فیلمهای برجسته در این گونه


سینما و جنایتکاران



 نخستین فیلمهای گانگستری معمولا از پیس های تئاتری اقتباس می شدند،مثل فیلم ((قانون جنایت))1 اثر((هوارد هاکز))2که در آن ((والتر هوستون))3 و((بوریس کارلوف))4 شرکت داشتند. ولی بعدا این قبیل فیلمها اصالت و استقلال یافت و بکلی از تئاتر جدا شد.

این تحول را کارگردانی نسبتا گمنام باسم ((مروین لروی ))5 آغاز کرد.((لروی)) رمانی بدست آورد باسم((سزار کوچک))6 نوشته ((ویلیام .ر.برنت))7 نویسنده مشهور داستانهای جنایی......
در این رمان سرگذشت جوانک ایتالیایی نژاد مطرح می شد که از دله دزدی و جرمهای کوچک بالاخره به مقام بزرگترین گانگستر عصر خود می رسد و دستگاهی عظیم برای خود بهم میزند، تشکیلاتی راه میاندازد و تقریبا بساط سلطنتی تشکیل میدهد. بعد هم بالاخره بازارش از کم کم از رونق افتاده و در پایان بدست رقیبانش از پای در می آید.

((لروی)) تهیه کنندگان استودیو ((فرست نشنال))8 را هر طور بود راضی کرد که بگذارند بدون رعایت قید و بندهای آن زمان از این داستان فیلمی تهیه کند. ((سزار کوچک)) که در سال 1930 روی پرده آمد البته با سلیقه تماشاچی امروز دیگر جور نیست ولی در زمان خود یک فیلم جنایی معتبر و در رئالیزم افراطی خودش، در اثر ناراحت کننده ای که بر روی اعصاب باقی می گذاشت و بالاخره در تجسم جنبه ((حق و حکومت با قوی است)) فیلمی بود که با بدبینی تمام اوضاع محیط را در آن عصر تحلیل می کرد. در این فیلم ((ادوارد ج.رابینسون))9 در نقش سزار بازی درخشانی ارائه می دهد.

فیلم بعدی ((لروی)) چندان جالب توجه نبود. روش مبالغه آمیزکارگردان در پروراندن صحنه ها و نیز اغراق بیش از حد هنرپیشه نخست فیلم رابینسون در تجسم حالات، این فیلم را که ((دو ثانیه))10 نام داشت از اعتبار انداخته بود.

اگر این نقیصه موجود نبود ((دو ثانیه)) را می شد اثری قوی و با تکنیک عالی دانست که در آن بسبک فیلم ((ام))11 روحیه یک فرد منحرف، تبهکاری که از ثروت زنش اعاشه می کرد ، مورد تحلیل قرار می گرفت.
چنانچه گفته شد قهرمان سرگذشت ((سزار کوچک)) اصالتا ایتالیایی بود که شهوت به کسب قدرت و عظمت داشت.در فیلمهای جنایی بعدی می بینیم که سعی میشده قهرمانان آمریکایی الاصل باشند ، جوانان جاه طلب بی باکی که با قدرت اراده و زور بازو سلطه خود را به دیگران تحمیل کرده پا بر مسند عظمت می گذاشتند.
قهرمان فیلم خشن، وحشی و خوش تکنیک ((خیابانهای شهر))12 (1931) اثر ((روبن مامولیان))13 جوانی بلند قامت و خوش قیافه از نواحی غرب آمریکاست((گری کوپر))14 که ذکاوت و تیزهوشی وی او را در بین تبهکاران به مقام پیشوایی و سروری می رساند.
((اسپنسر تریسی))15 نیز در فیلم ((میلیون های بی درد سر))16 با ایفای رل مرد تن پرور، دوست داشتنی و با هوشی که برای آسان و خوش زیستن سر از اطاعت قانون باز زده و  دیگران را به فعالیت به نفع خود وامیدارد ، قلوب تماشاچیان را بخود جلب کرد.
((میلیون های بی درد سر)) اثری نافذ، بسیار گیرا و پخته بود که در آن تبحر و تسلط کامل در استفاده از ((صدا)) در سینما محسوس بود.
این فیلم نخستین اثر((رولاند براون))17 بود ، مردیکه همه او را بعنوان ((قهرمانی که یک تهیه کننده از دستش کتک خورد))
 می شناختند ،((براون)) کارگردانی بود که در کارش همیشه کمال را جستجو می کرد و بهیچوجه حاضر نبود زیر بار خواسته ها و خرده فرمایش های تهیه کنندگان برود و بدین جهت نیز مثل ((اریک فن اشتروهیم))18 هیچوقت با تهیه کننده ها کنار نیامده و بیش از سه فیلم برای هالیوود نساخت. (
سومین فیلم وی ((پول خون))19 (1933) اثری به قدرت و اهمیت فیلم اولش ((میلیونهای بی دردسر)) بود که در آن خصوصیات اخلاقی عجیب تبهکاران آمریکا بنحوی نافذ و دقیق مورد بررسی قرار می گرفت. این فیلم که تکنیک عالی کارگردانی آن و تجسم دقیق و روشن روحیات قهرمانان آن جلب نظر می کرداز یک جنبه دیگر تیز امتیاز داشت و آن بازی گیرا و صریح ((فرانسیس دی))20 بود در رل یک دختر میلیونر که یک تمایل لجام گسیخته شهوانی او را بسوی مردان خشن و زورمند می کشاند.



ادامه دارد......